Jak zaprojektować własną grę karcianą

20.10.2025
Blog | Affinity Designer
Jak zaprojektować własną grę planszową, karcianą od podstaw. Darmowy kurs

Jak zaprojektować swoją pierwszą karciankę?

Twoja pierwsza karcianka krok po kroku

Zapraszam na serię filmów instruktażowych omawiających proces projektowania gry karcianej z pomocą programu graficznego oraz programu Tabletop Simulator.


Zobacz ten film na YouTube

1. Założenia

Skoro to ma być Twoja pierwsza gra karciana, to oczywiście dobrze, aby nie była zbyt skomplikowana.
Ja uznałem też, że aby nie angażować zbytnio innych, spróbuję stworzyć grę jednoosobową.
Ustaliłem również, że gra będzie oparta na elemencie losowości, a dokładniej na rzutach kostką.

2. Pomysł na grę

W tym niestety nikt Ci nie pomoże. Pomysł się ma lub nie, ale warto oczywiście szukać inspiracji.
Graj, oglądaj rozgrywki i recenzje gier, a na pewno coś przyjdzie Ci do głowy.
Ja ustaliłem wstępnie, że będzie to gra oparta na potyczkach, gdzie nieparzysta liczba wyrzuconych oczek kostki będzie oznaczać strzał niecelny, parzysta — celny.
Do tego wykorzystam moim zdaniem dość nietypowy rozkład kart.

3. Narzędzia

Jak najbardziej istnieją wyspecjalizowane narzędzia przeznaczone do tworzenia gir planszowych, są one jednak zazwyczaj przeznaczone dla zaawansowanych twórców.
Początkującemu twórcy planszówek (oraz karcianek) wystarczy na początek dowolny program graficzny, np. darmowy Inkscape oraz najlepsze narzędzie do testowania gier, czyli program Tabletop Simulator.
Jak chodzi o program graficzny, to ja będę korzystał z programu Affinity Designer.

4. Oprawa graficzna i rozwój mechanik

Aż do ukończenia gry oprawa graficzna nie będzie istotna. Wystarczą proste symbole. Kluczowa będzie praca nad mechanikami, praca nad samą rozgrywką.
Jaki będzie cel i przebieg gry? Jakie będą warunki zwycięstwa? Na jakie sposoby gracz będzie kontrolował rozgrywkę, jakie mechaniki będzie miał do dyspozycji?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w serii filmów poświęconych tworzeniu gry karcianej pod tytułem „DRONY!”