Jak zaprojektować swoją pierwszą grę planszową

Kurs projektowania gier planszowych

Czyli, stwórz swoją pierwszą grę krok po kroku

Premiera kursu w grudniu 2025


Swoją przygodę z projektowaniem gier planszowych
możesz zacząć od obejrzenia serii filmów poświęconych projektowaniu gry karcianej.

Zobacz, jak powstaje gra karciana

Obszerny kurs projektowania gier planszowych
Kurs wideo online projektowania gier planszowych
Kurs projektowania gier planszowych



• Co to za kurs?

To kurs wideo, który pomoże Ci zaprojektować Twoją pierwszą grę planszową.
Poznasz cały proces tworzenia gry, krok po kroku.
Zaczynając od szukania inspiracji, a kończąc na wydruku i wycięciu elementów gry.

To JEDYNY w Polsce kurs wideo, który przeprowadzi Cię przez CAŁY proces tworzenia gry planszowej.

Projektowanie gier nie jest łatwe i wymaga umiejętności z różnych dziedzin, ale czy da się w ogóle stworzyć własną grę bez specjalistycznej wiedzy?
Jak najbardziej tak!
Dlatego do kursu wybrałem takie zagadnienia i takie podejście do tworzenia gie, żeby absolutnie każdy mógł sobie poradzić.
Bo żeby nauczyć się tworzyć gry planszowe, to po prostu trzeba zacząć! Zrobić odważnie swój pierwszy krok. I w tym właśnie pomoże Ci ten kurs.

Celem kursu będzie stworzenie fizycznej wersji gry w takiej formie, by można było przeprowadzać rozgrywki z rodziną, znajomymi czy nawet zabrać swoją grę na jakiś planszówkowy konwent.

Ale warto też wiedzieć, że większość wydawców gier planszowych jest otwarta na propozycje nowych gier. Przygotujemy więc naszą grę tak, by można było ją zaprezentować wydawnictwu.
Jeśli Twój pomysł się spodoba, to Twoja gra ma szansę zostać wydana.
Takie podejście będzie nas motywować, bo przed nami naprawdę sporo pracy 😊
Projektowanie swojej pierwszej gry planszowej


Stwórz swoją grę planszową. Kurs dla początkujących

• Dla kogo jest ten kurs?

To kurs dla początkujących.
Poznasz zasady tworzenia gry planszowej, ale także podstawy pracy z programem graficznym i programem do projektowania gier planszowych.
Nie potrzebujesz żadnej specjalistycznej wiedzy, umiejętności plastycznych ani doświadczenia w projektowaniu gier.
Wszystkiego nauczysz się od podstaw, w prosty i przystępny sposób.


Dowiesz się, jak wymyślać zasady, projektować mechaniki i budować interesującą rozgrywkę.
To idealny start dla każdego, kto chce wejść w świat projektowania gier bez doświadczenia i skomplikowanej teorii.



• Jaką grę będziemy wspólnie tworzyć?

Absolutnie nie będzie to prosta gra typu rzuć kostką i przesuń pionek na planszy.
Będziemy tworzyć grę strategiczną. Grę o odpowiednim stopniu skomplikowania, tak, by poruszyć, jak najwięcej zagadnień, które przydadzą Ci się podczas pracy nad Twoją własną grą.

Jeśli wiesz, czym są gry planszowe typu euro, to gra stworzona podczas kursu, będzie Twoim pierwszym krokiem właśnie w świat gier strategiczno-taktycznych typu euro.

Ale spokojnie, dobrałem stopień złożoności gry tak, by każdy sobie poradził, natomiast chciałem, aby praca była dla nas mimo wszystko wyzwaniem.
Mierzenie się z problemami, szukanie odpowiednich rozwiązań, popełnianie błędów i testowanie pomysłów, to właśnie głównie na tym polega proces projektowania gry.
Stwórz swoją grę planszową Euro. Kurs wideo online



• Tematyka kursu

Kurs w naturalny sposób porusza trzy główne obszary pracy nad grą planszową.

1. Praca nad samą grą

Sercem kursu jest projektowanie gry planszowej. Szukanie tematu, dobór mechanik, wybór komponentów i testowanie pomysłów.
Rozwiązywanie problemów, równoważenie rozgrywki, opracowywanie zasad i wiele, wiele innych zagadnień, które z pewnością przydadzą Ci się podczas pracy nad Twoją pierwszą, własną grą planszową.

2. Praca z programem Inkscape

To darmowy program graficzny, w którym wykonany praktycznie całą grę. Od pierwszych szkiców, po przygotowanie instrukcji do gry i plików do wydruku.
Nie musisz znać się ani na obsłudze tego programu, ani na grafice.
Kurs przeprowadzi Cię przez cały proces.

Ale przede wszystkim będziemy korzystać z gotowych, dostępnych w Internecie darmowych ilustracji, by przygotować oprawę graficzną naszej gry.

3. Praca z programem Tabletop Simulator

Tabletop Simulator to program, który pozwala grać w elektroniczne wersje gier planszowych, ale przede wszystkim umożliwia stworzenie własnej gry.
I w programie Tabletop powstanie elektroniczne wersja naszej gry i to właśnie z pomocą tego programu będziemy grę testować.
Tabletop Simulator niestety nie jest programem darmowym, jednak jest to absolutnie najbardziej przyjazny w obsłudze program dla początkujących twórców gier planszowych.
Zdecydowanie warto zainwestować.
Stwórz swoją grę planszową Euro. Kurs wideo online



Kurs online tworzenia planszówek

• Szczegóły techniczne kursu

To kurs online, dostępny w formie filmów instruktażowych.
Kurs składa się z 73 rozdziałów.
Łączny czas trwania kursu to 14 godzin i 37 minut materiału wideo.
Kurs jest w języku polskim.
Do kursu dołączone są pliki (przede wszystkim elementy graficzne projektowanej gry planszowej) utworzone podczas pracy z kursem.



• Spis treści kursu:

01. Wstęp, czyli, jak odnieść korzyść z tego kursu. 01:37

Kilka uwag na początek.
Przed Tobą sporo pracy, a to ile korzyści odniesiesz z kursu, będzie zależało przede wszystkim od Twojego zaangażowania.
Zachęcam Cię do wspólnej pracy nad grą. Do wspólnego rozwiązywania problemów, które będą pojawiać się podczas tworzenia gry oraz do szukania własnych pomysłów i rozwiązań.

Jak zacząć projektować gry planszowe

02. Przygotowanie do pracy z programem Inkscape. 05:27

Inkscape to darmowy program do grafiki, będzie naszym głównym narzędziem wykorzystanym do zaprojektowania gry.
Posłuży nam jako szkicownik podczas pracy nad koncepcją gry. Z jego pomocą wykonamy wszystkie komponenty gry, a także instrukcję do gotowej planszówki.
W tym rozdziale zainstalujemy Inkscape'a i zmodyfikujemy kilka ustawień programu.

Pobierz Inkscape'a już teraz. Program znajdziesz pod tym adresem

Jak projektować gry planszowe

03. Od czego zacząć projektowanie gry planszowej? 05:59

Rozpoczynasz pracę nas swoją pierwszą grą planszową. Ale od czego w ogóle zacząć?
Czy będzie to gra przygodowa, strategiczna, logiczna?
Porozmawiamy o głównych rodzajach gier, ale przede wszystkim o dwóch skutecznych sposobach na pomysł na grę.

Jednak przede wszystkim zdecydujemy, nad jaką grą będziemy pracować wspólnie w tym kursie. Zaprojektujemy w kursie grę strategiczną, a punktem wyjścia będzie gatunek określany jako 4X, o którym także troszkę porozmawiamy.

Jak projektować gry planszowe

04. Pierwsze pomysły i pierwsze szkice gry. 16:48

Wypiszemy sobie mechaniki, które potencjalnie mogą zostać wdrożone w naszej grze np. zarządzanie mieszkańcami, czy odkrywanie nowych terenów.
Karty to jedno z najpopularniejszych i najpotężniejszych narzędzi w rękach projektanta gier, dlatego w naszej grze także będą odgrywały ważną rolę.

W tym rozdziale przyjrzymy się też, jak wykorzystywać Inkscape'a do projektowania prostych elementów graficznych, takich jak np. symbole żywności czy mieszkańców.

Jak zaprojektować własną grę planszową

05. Pomysły na kluczową mechanikę. 18:18

Rozbudowujemy rozgrywkę. Pomyślimy nad tym, w jaki sposób gracze będą rozwijać swoje imperium. Pozyskiwać zasoby, a następnie wykorzystywać je np. do zakupu kart.
Inkscape posłuży nam na tym etapie, jako szkicownik do analizowania naszych pomysłów.

Projektowanie gier strategicznych, logicznych, czy też gier euro jest ściśle związane z matematyką. W tym rozdziale powiemy sobie nieco o kombinatoryce.

Jak projektować gry planszowe

06. Dodatkowe komponenty do twojej gry. 12:38

Jednym z celów, które sobie wyznaczyliśmy jest wzbogacenie kart o dodatkową funkcjonalność. Dlatego przyjrzymy się bliżej kilku komponentom, które ma do dyspozycji projektant. To np. tzw meple oraz kostki.
Poszukamy też inspiracji na najważniejszej stronie internetowej wszystkich miłośników gier planszowych, czyli stronie https://boardgamegeek.com/
Ale przede wszystkim będziemy kontynuować pracę nad naszą grą. Zajmiemy się m.in. kwestią interaktywnych kart, planszetek graczy oraz sposobem liczenia zasobów.

Jak projektować gry planszowe

07. Planszetka gracza i interaktywne karty. 07:58

Wciąż szukamy pomysłu na dodatkowe zastosowanie kart w naszej grze. Wprowadzimy jeden z najważniejszych dla nas komponentów, czyli kafelki zasobów.
Drugi główny temat tego rozdziału to kontynuowanie prac nad planszetką gracza.

Jak projektować gry planszowe

08. Nowy rodzaj kart i mechanika zbierania zasobów. 10:35

W tym rozdziale porozmawiamy nieco o dyscyplinie. Co zrobić, by nasza gra nie zaczęła się zbytnio rozrastać. Jak zapanować na pomysłami?
Ale skupimy się przede wszystkim na projekcie naszej gry, wprowadzimy kolejny rodzaj kart.
Na tym etapie projektu wciąż nie mamy pewności, które elementy i mechaniki gry sprawdzą się w praktyce.

Jak projektować gry planszowe

09. Plansza i mechanika eksploracji. 19:07

Nie ma prawdziwej gry 4X bez odkrywania nowych terenów. W tym rozdziale zajmiemy się planszą eksploracji.
W jaki sposób gracze będą się po niej poruszać? Jaki rodzaj planszy wybrać? Rozkładaną? Modułową?

Rozważymy pierwsze, jeszcze bardzo surowe pomysły. Podczas analizy niezastąpiony będzie program Inkscape.

Jak projektować gry planszowe

10. Klimat i fabuła w grach planszowych. 03:46

W tym rozdziale skupimy się na teorii i porozmawiamy sobie o cechach dobrej gry.
Na pewno warto zadbać o klimat gry. Co buduje klimat w grach planszowych?
Np. fabuła połączona z mechanikami gry.
Postaramy się nadać naszej grze odpowiednie tło fabularne, bo to naprawdę potrafi ułatwić proces projektowania, nawet gry strategicznej.

Jak projektować gry planszowe

11. Praca nad mechaniką kart. 13:55

Postaramy się zastosować w praktyce to, o czym mówiliśmy w poprzednim rozdziale, czyli wykorzystać fabułę gry do tworzenia mechanik.
Jednak główny temat tego rozdziału to praca nad kartami.
Jakiego rodzaju karty będą nam potrzebne w rozgrywce? W jaki sposób gracz będzie je pozyskiwał?

Jak projektować gry planszowe

12. Praca nad planszą i kartami zarządców. 12:29

Jednym z rodzajów kart będą w naszej grze karty zarządców. Przeanalizujemy pomysły związane z tymi kartami.
Przede wszystkim będziemy próbowali połączyć rolę zarządców z odkrywaniem terenów na planszy gry.
Do wykonania prostych symboli wykorzystamy Inkscape'a, więc w tym rozdziale przyjrzymy się także bliżej rysowaniu wektorowych obiektów.

Jak projektować gry planszowe

13. Losowość, wyzwania i balans rozgrywki. 10:39

Rozgrywka musi być dla gracza interesująca. Dobrze jest pomyśleć o grze planszowej, jak o filmie. Intryga, konflikty, wyzwania, problemy.
Gra planszowa także musi stawiać przed graczem pewne wyzwania. To mogą być np. trudno dostępne zasoby.

W tym rozdziale poruszymy jeszcze dwa ważne tematy.
Pierwszy to losowość w grach planszowych. Drugi temat, zdecydowanie ważniejszy, będzie nam towarzyszył już do końca pracy. To równowaga inaczej balans elementów rozgrywki.

Jak projektować gry planszowe

14. Rozbudowa mechaniki kart. 10:24

Kontynuujemy rozbudowę rozgrywki. Skupimy się na kartach. Potrzebujemy kilka różnych rodzajów kart, tak żeby mechanika ta była wystarczająco urozmaicona.
Jakie korzyści będzie miał gracz z kart? Czy ich działanie będzie obowiązywać przez całą rozgrywkę czy tylko jednorazowo?
Karty w grach planszowych to potężne narzędzie w rękach projektanta.

Jak projektować gry planszowe

15. Mechaniki w grach planszowych. 10:58

Nadal pracujemy nad kartami. Skupimy się na tym, w jaki sposób gracz ma wybierać karty, które wykorzysta w rozgrywce.

Ja często używam określenia mechanika, natomiast w świecie gier planszowych słowo to ma konkretne znaczenie. Mechaniki to zestawy ustalonych procedur, zasad na jakich przebiega rozgrywka. Do takich mechanik należy np. mechanika Deck-building.
I także o mechanikach powiemy sobie w tym rozdziale, bo są ona źródłem inspiracji dla projektanta, ale bardzo często też gotowymi formułami, które można wykorzystywać.

Jak projektować gry planszowe

16. Mikrozasady i praca nad polami planszy. 05:56

Mikrozasady to cecha przede wszystkim złożonych gier i nie jest to cecha pożądana. Oznacza odstępstwo od ogólnie przyjętych zasad panujących w rozgrywce. I będzie to jeden z tematów tego rozdziału.

Ponadto porozmawiamy też o roli kształtów podstawowych w grach, a to przy okazji kontynuowania pracy nad naszą planszą. Jaki kształt mają mieć jej pola? I jak to wpływa na rozgrywkę?

Jak projektować gry planszowe

17. Pierwsze elementy oprawy graficznej gry. 10:03

W praktyce oprawą graficzną kursu najlepiej jest się zająć na sam koniec prac nad grą. My jednak pomyślimy nad niektórymi elementami już teraz.
Wcześniej rysowaliśmy proste grafiki własnoręcznie, a w tym rozdziale zobaczymy, jak szukać darmowych grafik w Internecie i jak wczytywać je do Inkscape'a.

Tekst pełni ważną rolę zarówno informacyjną, jak i czysto ozdobną. Porozmawiamy również o wyborze fonta (czcionki) do naszej gry.

Jak projektować gry planszowe

18. Elementy graficzne i tekstowe na kartach. 12:37

Kontynuujemy pracę nad elementami graficznymi naszej gry, a to dlatego, że powoli szykujemy się do przetestowania talii kart, która będzie jednym z głównym elementów naszej gry.
Popracujemy nad wyglądem symboli, a także dodamy do kart elementy tekstowe.
Czy informacje na kartach zamieszczać w postaci symboli graficznych, czy też opisów tekstowych?

Jak projektować gry planszowe

19. Wybór kolorów dla komponentów gry. 13:17

Nadal jesteśmy przy oprawie graficznej kart, ale w tym rozdziale skupimy się na kolorach. To bardzo ważny element gier. Pozwala przekazać mnóstwo informacji i wpływa na czytelność elementów gry.
Przydzielanie kolorów jest trudne, ponieważ należy uwzględniać zależności pomiędzy mechanikami gry. Np. w naszej grze będzie występować zależność pomiędzy zasobem żywności a komponentem mieszkańca, dlatego przydzielimy im ten sam kolor, by tę zależność podkreślić.

Jak projektować gry planszowe

20. Standardy formatów kart do gry planszowej. 08:02

Naszą grę będziemy chcieli ostatecznie wydrukować i przygotować jej papierowy prototyp, więc w tym rozdziale zajmiemy się rzeczywistym rozmiarem naszych kart.
Porozmawiamy o standardach, jeśli chodzi o rozmiary kart do gry. Ustalimy też optymalny rozmiar dla naszych kart.
Optymalny czyli uwzględniający ilość treści oraz potencjalny koszt druku, bo w kursie rozmawiamy także o tym, ile realnie może kosztować produkcja naszej gry.

Jak projektować gry planszowe

21. Kompozycja, czyli rozmieszczanie obiektów na kartach. 16:31

W tym kursie zajmujemy się nie tylko mechanikami gry, ale także oprawą graficzną.
Tym razem położymy nacisk na kompozycję, na sposób rozmieszczania elementów graficznych oraz informacji na kartach.
Przyjrzymy się także funkcji klonowania w programie Inkscape. Pozwala kontrolować wiele obiektów jednocześnie np. jednym kliknięciem zmienić ich kolor.

Jak projektować gry planszowe

22. Praca z symbolami w programie Inkscape. 10:22

Jednym z tematów tego kursu jest to, jak poradzić sobie z oprawą graficzną gry, jeśli nie jesteś grafikiem.
Z pomocą przyjdzie Ci gotowa biblioteka elementów graficznych dołączona do Inkscape'a, czyli symbole.
W tym rozdziale przyjrzymy się, jak z nich korzystać.

Jak projektować gry planszowe

23. Instalacja programu Tabletop Simulator. 07:32

Nasze karty są już na takim etapie, że możemy przetestować fragment rozgrywki.
Pora zainstalować najważniejsze dla nas narzędzie czyli program Tabletop Simulator.
Program jest płatny i jest dostępny w serwisie Steam.
Natomiast nie jest to jedyne miejsce, w którym można go kupić, a można program kupić dużo taniej.
Tabletop Simulator nie jest dostępny w języku polskim, dlatego zainstalujemy też dodatek z tłumaczeniem interfejsu na język polski.

Jak projektować gry planszowe

24. Eksportowanie grafik w programie Inkscape. 08:02

Dopracujemy kilka elementów przy kartach i najwyższa pora wyeksportować nasz pierwszy obiekt z myślą o pracy w programie Tabletop.
Przyjrzymy sią panelowi eksportu Inkscape'a, wybierzemy odpowiedni format dla grafiki oraz kilka innych ustawień i zapiszemy naszą pierwszą kartę.

Jak projektować gry planszowe

25. Tabletop Simulator. Wczytywanie grafik i tworzenie talii kart. 11:24

Moim zdaniem Tabletop Simulator to jedno z najlepszych narzędzi dla początkującego projektanta gier. Jest to program przede wszystkim intuicyjny i prosty w obsłudze.
W tym rozdziela zobaczymy, jak przygotowywać talie kart.
W Tabletopie możesz talię kart złożonej z maksymalnie 69 kart przygotować z dwóch plików graficznych kilkoma kliknięciami.

Jak projektować gry planszowe

26. Techniki kontrolowania rozgrywki. 20:25

Dopracowujemy mechanikę kart.
Gracz pozyskując kartę może ją wykorzystać w celu osiągania korzyści. Jaki powinien być więc koszt konkretnej karty?
Powiemy sobie o metodzie, która pomoże nam zapanować nieco nad tematem wartości poszczególnych komponentów gry.
Przeanalizujemy rozgrywkę pod kątem faz. Np. jakie karty powinny obowiązkowo pojawić się w pierwszej fazie rozgrywki?

Jak projektować gry planszowe

27. Praca nad talią kart. 08:04

Kontynuujemy pracę nad kartami, ale skupimy się nie na poszczególnych kartach, a na całej talii.
W naszej grze mamy do dyspozycji kilka rodzajów kart np. karty szpiegów. Ile i jakiego rodzaju kart będziemy potrzebować, tak by każdy z graczy miał do nich sprawiedliwy dostęp?

Jak projektować gry planszowe

28. Testujemy karty w programie Tabletop Simulator. 15:26

Eksportujemy grafiki tali kart i zaczynamy nasz pierwszy test w programie Tabletop.
Będziemy testować jedynie mechanikę kart, ponieważ to na niej skupialiśmy do tej pory.
Zapoznamy się też z podstawami pracy w Tabletopie. Zobaczmy jak tworzyć talię, tasować, rozkładać, przemieszczać i obracać karty na wirtualnym stole.

Jak projektować gry planszowe

29. Praca nad planszetką gracza. 13:08

W poprzednich rozdziałach mocno skupiliśmy się na kartach, ale to nie jest jedyny komponent w naszej grze.
W tym rozdziale zajmiemy się planszetkami graczy, a głównie torami, na których gracze będą zaznaczać liczbę swoich zasobów.
Zajmiemy się także kafelkami zasobów.

Jak projektować gry planszowe

30. Kafelki zasobów i praca z symbolami w Inkscape'ie. 11:30

Skorzystamy w praktyce z symboli dostarczonych razem z Inkscape'em. A skupimy się na dopracowaniu kafelków zasobów.
Czy każdy gracz ma mieć swoje kafelki zasobów, czy też gracze będą korzystać ze wspólnej puli kafelków?

Jak projektować gry planszowe

31. Eksport grafik w Inkscape'ie na potrzeby Tabletopa. 07:18

Szykujemy się do kolejnych testów naszej gry.
Przygotujmy więc następne komponenty, czyli planszetki graczy i kafelki zasobów.
Jeden z elementów przygotowaliśmy w formie sześciokątnym, by zobaczyć, jak korzystać z takich kształtów w programie Tabletop.

Jak projektować gry planszowe

32. Podstawy pracy z programem Tabletop Simulator. 14:07

Tworzenie kafelków w programie Tabletop. Praca z nietypowymi kształtami komponentów gier. Przyjrzymy się ewentualnym problemom.
Przygotowanie planszetek oraz korzystanie z dodatkowych komponentów Tabletopa, takich jak kolorowe kostki.

Jak projektować gry planszowe

33. Praca z komponentami w programie Tabletop. 08:22

Tabletop Simulator, jak każdy program, ma swoje wady, to np. kontrola rozmiaru obiektów.
W tym rozdziale przyjrzymy się właśnie temu, jak dostosowywać rozmiary komponentów gry.
Zobaczymy, ja korzystać z siatki i miarki.

Jak projektować gry planszowe

34. Testowanie naszej gry, czyli pierwsza rozgrywka. 17:02

Pora na pierwszy konkretny test naszej gry w programie Tabletop.
To wciąż nie będzie test całej gry, ponieważ nie mamy jeszcze gotowych wszystkich mechanik, ale sprawdzimy już, jak współpracuje ze sobą kilka głównych mechanik.

Jak projektować gry planszowe

35. Dalszy rozwój mechanik gry. 16:01

Testy rozgrywki, zwłaszcza na wczesnym etapie, dostarczają mnóstwa cennych informacji. Przede wszystkim o problemach, ale także o ewentualnych usprawnieniach. Testy są także źródłem nowych pomysłów.
Wracamy więc do Inkscape'a, by kontynuować dopracowywanie mechanik. Zajmiemy się także elementami graficznymi.

Jak projektować gry planszowe

36. Praca nad planszą i rola mepli. 09:04

Pora mocniej skupić się na planszy, to ostatni z głównych elementów naszej gry.
Porozmawiamy o rodzajach planszy, a dokładniej o kształtach pól planszy.
Przyjrzymy się przy okazji bardzo popularnemu w grach planszowych komponentowi, jakim jest mepel (meeple).

Jak projektować gry planszowe

37. Projektowanie planszy do gry. 17:44

W tym rozdziale już w pełni skupimy się na planszy.
W jaki sposób gracze będą się po niej poruszać? Jakie korzyści będą uzyskiwać? Czy czekają ich zagrożenia lub problemy do rozwiązania.
Krótko mówiąc, jak sprawić, żeby odkrywanie pól planszy było dla gracza interesujące, ale też korzystne.

Jak projektować gry planszowe

38. Test planszy w programie Tabletop Simulator. 15:48

Eksportujemy grafiki planszy z programu Inkscape i pora na testowanie planszy w programie Tabletop.
Przetestujemy samą planszę, sprawdzimy jak wygląda od strony statystyki. Jak w praktyce wygląda dostępność konkretnych pól.
Przetestujemy też różne układy pól planszy.
Zobaczymy również, jak dodawać meple bezpośrednio w Tabletopie.

Jak projektować gry planszowe

39. Kontynuujemy pracę nad planszą do naszej gry. 10:10

Dalej pracujemy nad planszą.
Był test, więc pora wyciągnąć z niego wnioski i dokonać poprawek.
Zajmiemy się także rewersami pól planszy.

Jak projektować gry planszowe

40. Kolejny test planszy w programie Tabletop. 09:47

Wprowadziliśmy nieco zmian do kafelków naszej planszy, pora więc na kolejny test w Tabletopie.
Zobaczymy przede wszystkim, jak działają pola planszy z punktu widzenia statystyki. Czy któryś rodzaj kafelka pojawia się zbyt często lub zbyt rzadko? Czy gracze mają sprawiedliwy dostęp do każdego z rodzajów kafelków?

Jak projektować gry planszowe

41. Mapy myśli w procesie projektowania gry. 09:11

Dotarliśmy do etapu projektowania, w którym warto byłoby zdecydować, jaki ostatecznie kształt ma mieć nasza gra.
Pora starannie przemyśleć, co jeszcze chcielibyśmy do gry dodać, a co usunąć.
Takie zachowanie dyscypliny w procesie projektowania nie jest wbrew pozorom łatwe.
Pomoże nam dobrze znana technika, czyli mapy myśli.

Jak projektować gry planszowe

42. Dopracowujemy mechaniki naszej gry. 11:05

Jeszcze o tym nie wspominałem, ale projektowanie gry to praktycznie ciągłe rozwiązywanie problemów. I to właśnie z problemami będziemy się w tym rozdziale zmagać.
Ważnym elementem wielu gier jest interakcja pomiędzy graczami. My także będziemy chcieli wprowadzić taką interakcję m.in. z pomocą kart szpiegów.

Jak projektować gry planszowe

43. Praca nad mechaniką szpiegów. 08:04

Dzięki kartom szpiegów (sabotażystów) gracze będą mogli sobie nawzajem nieco zaszkodzić. Dlatego bardzo ważny jest tutaj nie tylko pomysł, ale też odpowiednia równowaga w używaniu tych kart.
Przeprowadzimy również test kart szpiegów w Tabletopie.

Jak projektować gry planszowe

44. Mechanika handlu zasobami. 12:56

Ponownie sięgniemy do mapy myśli, by przeanalizować, jakie jeszcze mechaniki mamy do dyspozycji i czy możemy dodać którąś do naszej gry.
Ja zdecyduję się na możliwość handlowania zasobami. Przetestujemy pomysł w Tabletopie i pomyślimy, jak wdrożyć system zamiany jednych zasobów na inne.
Wypróbujemy dwie metody.

Jak projektować gry planszowe

45. Praca nad projektem pól planszy. 09:14

Wracamy do planszy.
W naszej grze gracze będą odkrywać zawartość pól planszy, ale będą też mogli je przejmować.
Jak ma działać ta mechanika? Jakie rodzaje pól planszy wprowadzimy?
Chcemy też, aby żaden z graczy nie uzyskiwał dzięki bonusom z pól planszy zbyt dużej przewagi w rozgrywce.

Jak projektować gry planszowe

46. Detale pól planszy. 17:56

Jakie konkretnie korzyści będą uzyskiwać gracze dzięki polom planszy?
Na pewno będą mogli pozyskiwać zasoby.
W grze mamy wdrożonych także kilka innych mechanik, które również powiążemy z kafelkami planszy.

Jak projektować gry planszowe

47. Kontynuujemy prace nad planszą. 14:55

Kontynuujemy prace nad planszą.
W tym rozdziale porozmawiamy także o zasadach projektowania graficznego, które mogą być przydatne przy tworzeniu gier planszowych.
Np. o hierarchii, zasadzie bliskości i ogólnie o porządkowaniu informacji.

Jak projektować gry planszowe

48. Test gry w programie Tabletop Simulator. 19:20

Podczas tworzenia swojej gry będziesz napotykał momenty przełomowe, z reguły bardzo satysfakcjonujące.
I taki moment jest właśnie przed nami. Pierwszy test naszej gry, wszystkich mechanik jednocześnie na takim poziomie dopracowania.

Jak projektować gry planszowe

49. Symbole graficzne na komponentach gry. 08:34

Kiedy należy myśleć o instrukcji do gry?
My zajmiemy się tym teraz.
Jednak zajmiemy się nie samą instrukcją, a zadbamy o to, by oznaczyć komponenty naszej gry symbolami graficznymi, co będzie istotne przede wszystkim ze względu właśnie na instrukcję.

Jak projektować gry planszowe

50. Oprawa graficzna gry. 06:19

Pora zająć się oprawą graficzną naszej gry.
To nie jest kurs dla ilustratorów, więc wykorzystamy gotowe, bezpłatne ilustracje dostępne w serwisie Pixabay
Zobaczymy, jak wybierać grafiki.

Jak projektować gry planszowe

51. Opracowanie graficzne kart. 12:20

Kontynuujemy pracę na oprawą graficzną gry.
Zobaczymy, jak pobrane z Internetu pliki zaimportować do Inkscape'a.
Jak je edytować i dopasowywać do potrzeb naszej gry. A skupimy się na wyglądzie kart.

Jak projektować gry planszowe

52. Dopracowywanie grafiki i zmiany w kartach. 08:20

Jeśli chodzi o oprawę graficzna, to mamy jeszcze sporo pracy przy kartach.
Ale to nie koniec pracy nad mechanikami gry. Wprowadzimy zmiany w kartach szpiegów.
I zajmiemy się także wstępnie instrukcją do gry.

Jak projektować gry planszowe

53. Dopracowanie kart i kolejny test. 13:02

Nasza gra powoli nabiera ostatecznego kształtu.
Ten końcowy etap pozwala analizować komponenty gry, mechaniki i zależności pomiędzy elementami z szerszej perspektywy.
Zajmiemy się dopracowaniem karty, przygotujemy nową wersję talii i przetestujemy ją w Tabletopie.

Jak projektować gry planszowe

54. Projektowanie grafiki na kafle planszy. 15:23

Pora dopracować kolejny element naszej gry. Będą to kafle planszy.
Zajmiemy się przede wszystkim wyglądem planszy, ale zamiast korzystać z gotowych grafik, postaramy się przygotować prosty motyw w programie Inkscape. M.in. z pomocą narzędzia Fabryka kształtów.

Jak projektować gry planszowe

55. Rysowanie w Inkscape'ie i dopracowywanie gry. 18:15

Przyjrzymy się narzędziom i technikom Inkscape'a wykorzystanym do stworzenia oprawy graficznej kafelków planszy.
Jeszcze kilka kwestii pozostało do dopracowania, porozmawiamy także o kontrolowaniu poziomu trudności gry planszowej.

Jak projektować gry planszowe

56. Praca nad grafiką planszetek. 22:36

Pora dopracować wygląd planszetek graczy.
Zajmiemy się głównie oprawą graficzną, ale przeanalizujemy też pomysł wprowadzenia różnych ustawień początkowych, który może być dodatkowo świetnym ćwiczeniem w kwestii równoważenia czyli balansu rozgrywki.

Jak projektować gry planszowe

57. Prace nad końcową fazą prototypu. 10:24

Naszym celem jest przygotowanie grywalnego prototyp gry i właściwie zbliżamy się do końca tego etapu pracy.
Ale temat zmian w grze cały czas będzie otwarty. Najczęściej będą to drobne zmiany, jednak nie zawsze.

W tym rozdziale porozmawiamy sobie także o zaawansowanej matematyce, czyli o tym, jaka jeszcze wiedza będzie ci potrzebna, jeśli chcesz projektować planszówki.

Jak projektować gry planszowe

58. Koniec pracy nad prototypem gry. 11:41

Kończymy pracę.
Pora na ostatnie szlify gry. Zobaczymy też, jak korzystać z mapy myśli, by nieco głębiej przeanalizować mechaniki naszej gry.
Przy okazji porozmawiamy krótko o dodatkowych programach dla projektanta gier planszowych. Będą to dwa serwisy wyposażone w narzędzia przydatne projektantom gier planszowych.

Jak projektować gry planszowe

59. Materiały niezbędne do wykonania prototypu. 08:49

Pora przygotować fizyczną, papierową wersję naszej gry. Co będzie nam do tego potrzebne?
Porozmawiamy o papierach i tekturach na wydruki oraz o narzędziach do wycinania, takie jak nóż.
Chcemy nasz pierwszy prototyp przygotować jak najniższym kosztem, ale też postaramy się zadbać, by był on dobrej jakości.

Jak projektować gry planszowe

60. Przygotowanie plików gry do wydruku. Karty. 20:15

Naszą grę możemy wydrukować albo na domowej drukarce, albo zlecić wydruk np. w internetowej drukarni. W obu przypadkach musimy komponenty gry ułożyć na dokumencie w formacie A4 i przygotować do wycinania. Dodamy więc specjalne znaczniki ułatwiające pocięcie grafik.

Jak projektować gry planszowe

61. Przygotowanie plików gry do wydruku. Planszetka i kafelki. 12:54

Pora przygotować do wydruku kolejne komponenty naszej gry. Będą to planszetki i kafelki zasobów.
Przy układaniu obiektów pomoże nam narzędzie Inkscape'a o nazwie Siatka.

Jak projektować gry planszowe

62. Przygotowanie plików gry do wydruku. Plansza. 04:10

I pozostał nam ostatni zestaw grafik do druku. Będzie to plansza, która w naszej grze ma charakter modularny, pola planszy to kwadratowe karty.
Przygotowanie będzie bardzo proste, ponieważ wystarczy ułożyć karty planszy na odpowiednim formacie.

Jak projektować gry planszowe

63. Drukowanie i eksportowanie plików gry. 14:40

Pliki gry mamy poukładane i gotowe do druku.
Grę możemy wydrukować na naszej domowej drukarce, ale możemy też druk zlecić np. w Internecie, czy w jakimś punkcie usługowym.
W związku z tym wyeksportujemy pliki do formatu PDF.
Przyjrzymy się, jak w programie Inkscape tworzyć wielostronicowe dokumenty właśnie w formacie PDF.

Jak projektować gry planszowe

64. Fizyczny prototyp, czyli wycinanie komponentów gry. 12:54

Gra wydrukowana!
O ile sam druk możemy zlecić, o tyle wycinaniem elementów gry zajmiemy się sami. Nie jest to trudne, ale wymaga precyzji.
Nasza gra to komponenty wydrukowane na różnych rodzajach podłoży, w tym także na papierze samoprzylepnym.

Jak projektować gry planszowe

65. Tabletop. Przygotowanie rozgrywki online. 10:28

Testowanie gry w formie papierowej to niejedyna opcja. Program Tabletop Simulator, z którym pracowaliśmy cały kurs, umożliwia wspólne granie przez Internet.
W tym rozdziale zobaczymy, jak skonfigurować rozgrywkę online w Tabletopie, i jak zapraszać do niej znajomych.

Jak projektować gry planszowe

66. Praca nad instrukcją. Definiowanie elementów gry. 15:39

Przygotowanie instrukcji do gry planszowej jest bardzo trudnym zadaniem. Z wielu powodów, o których sobie powiemy.
Skupimy się przede wszystkim na ogólnych zasadach przygotowywania instrukcji oraz na narzędziach Inkscape'a, ponieważ instrukcję przygotujemy właśnie w tym programie.
A zaczniemy od opisania sobie wszystkich elementów naszej gry np. symboli na kartach.

Jak projektować gry planszowe

67. Instrukcja. Szablon układu stron. 14:59

W tym rozdziale przygotujemy wzorcową stronę instrukcji z elementami, które ułatwią nam układanie tekstu oraz ilustracji.
Dodamy też teksturę w tle strony, aby nieco nawiązać do stylistyki wielu z dostępnych na rynku instrukcji do gier.

Jak projektować gry planszowe

68 Instrukcja. Praca nad okładką. 16:32

W tym rozdziale zajmiemy się przede okładką do naszej instrukcji.
Przyjrzymy się, jak ta strona tytułowa prezentuje się w profesjonalnych instrukcjach.
Będziemy pracować głównie z tekstem, będzie to więc okazja, by poznać kilka opcji związanych z edycją tekstu, takich, jak linia bazowa.

Jak projektować gry planszowe

69 Instrukcja. Nazywanie elementów gry. 09:35

Wracamy do nazywania elementów gry.
Mamy przygotowany układ, szablon stron instrukcji, więc teraz będziemy mogli rozmieszczać grafiki z uwzględnieniem tego właśnie szablonu.
Przyjrzymy się sytuacjom wymagającym nieco innego podejścia np. wskazywanie grupy elementów.

Jak projektować gry planszowe

70 Instrukcja. Podział na rozdziały. 13:26

Pora podzielić treść naszej instrukcji na rozdziały.
Warto przy tym uwzględnić specyfikę gry, ale też podejrzeć, w jaki sposób organizowane są informacje w przypadku profesjonalnych instrukcji.
Zajmiemy się także hierarchią informacji i przygotujemy nagłówki do rozdziałów.

Jak projektować gry planszowe

71 Instrukcja. Praca nad treścią. 1. 09:25

Pora zająć się treścią naszej instrukcji.
Mamy przygotowany szablon stron instrukcji, który teraz pomoże nam w rozmieszczaniu nagłówków i treści.
Przyjrzymy się ponadto formatowaniu tekstu w programie Inkscape.

Jak projektować gry planszowe

72 Instrukcja. Praca nad treścią. 2. 14:16

Kontynuujemy pracę nad treścią instrukcji do naszej gry.
Porozmawiamy o wyróżnianiu ważnych informacji i zobaczymy, jak umieszczać tekst w dwóch kolumnach, co pozwala lepiej wykorzystywać dostępną na stronie instrukcji przestrzeń.

Jak tworzyć gry planszowe

73 Instrukcja. Koniec pracy i podsumowanie 06:01

Pora przyjrzeć się gotowej instrukcji.
Nie będziemy w kursie analizować tworzenia instrukcji zdanie po zdaniu, ponieważ każda instrukcja jest inna.
W końcowym rozdziale omówimy kilka sytuacji, z jakimi możemy się podczas tworzenia instrukcji spotkać.

Jak projektować gry planszowe

74. Czy to na pewno koniec kursu? 05:08

To koniec pewnego etapu prac, ale czy koniec tematu?
To będzie zależeć od wielu czynników np. od zainteresowania samym kursem.
Mówiąc krótko, jest duże prawdopodobieństwo, że pojawią się kolejne rozdziały kursu.

Jak projektować gry planszowe