Zobacz szczegóły kursu

Grafoteka.pl

KURS PROJEKTOWANIA MATERIAŁÓW REKLAMOWYCH

SPIS TREŚCI

Kurs CorelDRAW/Photoshop. Projektowanie materiałów reklamowych
GŁÓWNE ZAGADNIENIA KURSU:
» KALIBRACJA MONITORA I PROFILE KOLORÓW.
» ZARZĄDZANIE KOLORAMI W PHOTOSHOPIE I CORELU.
» WSPÓŁPRACA CorelDRAW I PHOTOSHOPA.
» PROJEKTOWANIE LOGO, WIZYTÓWKI I ULOTKI.
» STRONA TECHNICZNA PRZYGOTOWANIA DO DRUKU.

48 FILMÓW — 7 GODZIN 56 MINUT WIDEO


Kurs wycofany ze sprzedaży



SPIS TREŚCI KURSU

Kurs projektowania materiałów reklamowych składa się z 48 filmów instruktażowych.
Poniżej znajdziesz dokładny opis wszystkich lekcji.
Klikając miniaturkę (czyli obrazek z lewej strony opisu każdego filmu), możesz obejrzeć dodatkowe zrzuty ekranowe z wybranej lekcji.


01. Stanowisko pracy. Czas trwania 04:43


To, jak postrzegamy obraz na ekranie monitora, zależy również od tego, co znajduje się wokół nas; bardzo często nie zwracamy uwagi, że monitor nie powinien stać w przypadkowym miejscu. Istnieją nawet specjalne normy, które regulują te kwestie.
W pierwszej lekcji zobaczymy, jak optymalnie przygotować swoje stanowisko pracy, nie dysponując praktycznie żadnym budżetem.
Oczywiście w domowych warunkach nie zawsze mamy pełną swobodę co do kreowania przestrzeni, ale na pewno wiele da się usprawnić.
Zobaczymy, w jakim miejscu i w jakiej pozycji optymalnie ustawić monitor. To pierwszy, najprostszy krok, by podnieść jakość swojej pracy.

02. Regulacja monitora. Czas trwania 10:30


Główny temat tego rozdziału to regulacja i kalibracji monitora.
Zajmiemy się przede wszystkim ustawieniem kilku parametrów związanych z naszym monitorem:
– Luminacja bieli, czyli jasność.
– Temperatura bieli (wyrażona w Kelwinach).
– Oraz parametr gamma fachowo zwany krzywą reakcji tonalnej.

Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy nie możemy pozwolić sobie na profesjonalny sprzęt do kalibracji?
Z pomocą przychodzi nam zestaw narzędzi, znakomitych, a do tego całkowicie darmowych. Te narzędzia to zarówno programy, jak i wzorce kalibracyjne.

03. Profil kolorów. Czas trwania 07:47


Profil kolorów zawiera charakterystykę urządzenia i definiuje faktyczny wygląd koloru, który powstaje z połączenia wartości RGB lub CMYK (czym są RGB oraz CMYK opowiemy sobie w kolejnych rozdziałach).
Profil kolorów monitora to informacja, w jaki sposób urządzenie interpretuje kolory. Warto wiedzieć, że Photoshop wyświetla obraz, korzystając właśnie z profilu monitora zainstalowanego w systemie operacyjnym.
Zobaczymy gdzie szukać fabrycznego profilu do naszego monitora, a także skorzystamy z darmowego oprogramowania, by utworzyć własny profil.

04. RGB kontra CMYK. Czas trwania 06:13


Czym jest tryb kolorów?
Tryb kolorów to po prostu sposób definiowania kolorów. Omówimy dwa podstawowe i z punktu widzenia projektowania na potrzeby druku najważniejsze tryby: RGB oraz CMYK.
Czym się różnią? Kiedy i jak z nich korzystać?
W trybie RGB pracują nasze monitory, a także ludzkie oczy. Jednak plik do druku offsetowego musi być obrazem w trybie CMYK. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, czym są tryby kolorów.

05. Ustawienia kolorów. Część 1. Czas trwania 09:04


W tym rozdziale zajmiemy się ustawieniami koloru zarówno w Photoshopie, jak i w Corelu.
Jakie zadania przed nami?
Zdefiniujemy przestrzenie robocze RGB oraz CMYK.
Omówimy dostępne w Photoshopie przestrzenie np. sRGB czy ProPhoto. Najważniejsze z punktu widzenia druku jest wybranie przestrzeni CMYK. Zajmiemy się optymalnym dobraniem profilu przestrzeni CMYK.

06. Ustawienia kolorów. Część 2. Czas trwania 08:25


Shift+Ctrl+K; ta kombinacja klawiszy otwiera w Photoshopie okno dialogowe Ustawienia koloru.
O ile przestrzeń RGB jest przestrzenią wirtualną, o tyle przestrzeń CMYK ma związek z konkretami: np. ważny jest rodzaj papieru czy też sposób nakładania farby drukarskiej.
Przyjrzyjmy się bliżej niektórym opcjom związanym z drukiem.
Omówimy takie terminy jak:
– Przyrost punktu rastrowego.
– GCR czyli (Gray Component Replacement) oraz UCR czyli (Under Color Removal).
– Limit czarnej farby.
– Dodawanie podkoloru.

07. Ustawienia kolorów. Część 3. Czas trwania 15:49


W tym rozdziale przede wszystkim dobierzemy ustawienia tak, aby Corel i Photoshop wyświetlały kolory oraz wartości kolorów tak jednolicie, jak to tylko możliwe nie dysponując profesjonalnym sprzętem do kalibracji.

Kontynuujemy omawianie Ustawienia koloru w Photoshopie.
W tej lekcji przyjrzymy się kolejnej sekcji: Zasady zarządzania kolorami. Zdefiniujemy, w jaki sposób ma zachowywać się Photoshop, gdy spotka profil inny niż ten, który ustawiliśmy zarówno dla przestrzeni RGB, jak i CMYK.

Przyjrzymy się zaawansowanym opcją dostępnym po wybraniu polecenia Więcej opcji. Omówimy kolejne sekcje:
Opcje konwersji oraz Parametry zaawansowane. Zagadnienia, które poznamy to m.in. Mechanizm konwersji, Kompensacja punktu czerni, Roztrząsanie.
W tym rozdziale zakończymy omawianie ustawień koloru w Photoshopie i przejdziemy do Corela.
Otwórz Corela i wybierz polecenie Zarządzanie kolorami z menu Narzędzia. Omówimy praktycznie wszystkie zagadnienia związane z ustawieniami koloru.

08. Projektowanie Logo. Teoria. Czas trwania 06:10


Właściwą część naszej pracy rozpoczniemy od zaprojektowania prostego logo, które pojawi się na pozostałych przygotowanych przez nas materiałach reklamowych.
Na początek odrobina teorii. Czym jest logo, a czym logotyp?
Zobaczymy, z jakich jeszcze elementów składa się znak graficzny.

09. Projektowanie Logo. Praktyka. Wstęp. Czas trwania 09:11


W tym kursie przygotujemy logo, które mogłoby reprezentować firmę zajmującą się projektowaniem graficznym.
Ale zaczniemy od wyboru nazwy firmy. Dobierzemy również zestaw kolorów, a przy okazji porozmawiamy o symbolice barw oraz o świadomym używaniu kolorów.
Przyjrzymy się także narzędziu Miksery, które znajdziemy w Corelu, a które może być pomocne przy doborze zestawu kolorów dla znaku graficznego.

10. Logo 1. Część 1. Czas trwania 04:08


W następnych lekcjach przygotujemy trzy znaki graficzne. W tym rozdziale zorientujemy się, jakie zadania stoją przed nami, a także zobaczymy, dlaczego do projektowania logo wykorzystuje się programy wektorowe. W naszym wypadku będzie to CorelDRAW.

11. Logo 1. Część 2. Czas trwania 10:37


Rozpoczynamy prace nad pierwszym ze znaków. Zaczniemy od wczytania ołówkowego szkicu. Następnie na jego podstawie wykonamy wektorowy motyw. Będziemy pracować w Corelu głównie z narzędziem Łamana.
W dalszej części lekcji wzbogacimy motyw o kolejne elementy, które utworzą wstępną kompozycję logo.

12. Logo 1. Część 3. Czas trwania 11:34


Kontynuujemy pracę nad pierwszym logo. Mamy wstępny zarys naszego znaku, pora więc dopracować szczegóły, aby logo nabrało bardziej indywidualnego charakteru.

13. Logo 1. Część 4. Czas trwania 06:25


W tej lekcji zajmiemy się przede wszystkim tekstową częścią znaku graficznego, czyli logotypem.
Zobaczymy kilka zasad pomocnych przy opracowywaniu własnych logotypów.

14. Logo 1. Część 5. Czas trwania 09:07


Logotyp można przygotować również na bazie gotowych fontów. To prostsza metoda niż tworzenie własnych liter, ale przez to logotyp nie jest już tak niepowtarzalny, jak przygotowany samodzielnie od podstaw.
W tym rozdziale przyjrzymy się, w jaki sposób modyfikować logotyp przygotowany na bazie gotowego fontu, aby nadać mu bardziej indywidualne cechy.
Zajmiemy się modyfikacją właściwości fontu, a także edycją czcionki przekształconej w krzywe.

15. Logo 1. Część 6. Czas trwania 04:32


To ostatnia lekcja poświęcona pierwszemu z naszych znaków graficznych.
Pozostały prace wykończeniowe. W tej lekcji nasze logo uzyska ostateczny kształt.

16. Logo 2. Część 1. Czas trwania 08:10


Drugi znak graficzny przygotujemy z wykorzystaniem motywu odręcznego szkicu. Wykonamy prosty rysunek w Photoshopie, następnie skorzystamy z narzędzia Trasuj mapę bitową i wykonamy w Corelu wektorowy obiekt, który stanie się głównym motywem naszego drugiego loga.

17. Logo 2. Część 2. Czas trwania 08:00


Kontynuujemy pracę. Na tym etapie dodamy kolejne elementy: poeksperymentujemy zarówno z formą, jak i z kolorem.
Motyw szkicu wzbogacimy kolejnym efektem, korzystając z narzędzia Perspektywa.

18. Logo 2. Część 3. Czas trwania 06:34


Przed nami ostatnia część pracy nad drugim z naszych znaków graficznych.
W tym rozdziale logo uzyska ostateczny kształt.

19. Logo 3. Część 1. Czas trwania 07:20


Pora na trzeci z zaplanowanych przez nas znaków. Tym razem podejdziemy do projektowania znaku graficznego trochę inaczej.
Nasz projekt będzie improwizacją. Czasem bywa tak, że potrzebujemy zaprojektować proste logo, a kompletnie nie mamy pomysłu.
Celem następnych kilku lekcji będzie przybliżenie sobie technik, które mogą wspomagać naszą kreatywność.
W tym rozdziale przygotujemy wektorowy obiekt na bazie szkicu.

20. Logo 3. Część 2. Czas trwania 12:08


Kontynuujemy pracę nad logo rozpoczętym w poprzednim rozdziale.
Poszukamy inspiracji eksperymentując z narzędziem Interakcyjne zniekształcenie, dzięki temu wzbogacimy nasz znak o dodatkowe elementy.

21. Logo 3. Część 3. Czas trwania 07:57


Kończymy pracę nad ostatnim znakiem graficznym. W tym rozdziale dopracujemy proporcje pomiędzy głową a skrzydłami i nadamy znakowi ostateczny kształt.

22. Wizytówka. Część 1. Czas trwania 09:11


Kolejny projekt z kategorii materiały reklamowe to wizytówka.
Zaczniemy od wybrania jednego z wcześniej przygotowanych znaków graficznych, który będzie nas reprezentował na pozostałych materiałach reklamowych.
Z punktu widzenia technicznego, wizytówka to najprostszy projekt z kategorii materiały reklamowe. Pamiętajmy, że to bardzo często będzie pierwsza zaprojektowana przez nas rzecz, z jaką zetknie się nasz potencjalny Klient.
Utworzymy dwa warianty wizytówki: klasyczny i odrobinę odbiegający od schematu.
A zaczniemy od zdefiniowania rozmiarów dokumentu oraz od zgromadzenia potrzebnych danych.

23. Wizytówka. Część 2. Czas trwania 15:57


Ten rozdział to dalszy ciąg pracy nad wizytówkami. Sformatujemy tekst, a także przygotujemy dodatkowe elementy, które ozdobią naszą wizytówkę. Stworzenie estetycznej wizytówki to tak naprawdę kilkanaście minut pracy.
Dwa rozdziały i wizytówka gotowa! W przypadku standardowego projektu, czas pracy nie powinien przekroczyć 30 minut.

24. Wizytówka. Część 3. Czas trwania 04:17


Nie rozstajemy się jeszcze z wizytówkami. W tym rozdziale poeksperymentujemy zarówno z formą, jak i z kolorem.

25. Druk. Czas trwania 04:32


W tym rozdziale przygotujemy wizytówki do druku. Przyjrzymy się narzędziom do składu, w jakie wyposażony jest Corel.
Ułożymy wizytówkę na formacie A4, dzięki temu będziemy mogli wydrukować komplet wizytówek także na naszej domowej drukarce.

26. Papier firmowy. Czas trwania 06:17


Kolejny projekt, który przygotujemy to papier firmowy. Zaczniemy od zdefiniowania nowego dokumentu. Przede wszystkim jednak omówimy zasady projektowania papierów firmowych.
Ponadto poruszymy temat przekształcania fontów w krzywe. To jeden z wymogów technicznych, gdy przesyłamy projekty do drukarni. Dlaczego? O tym również w tej lekcji, która jest do obejrzenia od razu.

27. Rozmiary, spady. Czas trwania 10:13


Zanim przejdziemy do konkretnej pracy, kilka słów o rozmiarach dokumentu, bo przecież pracę rozpoczynamy właśnie od utworzenia nowego dokumentu. Nasz dokument, czy to będzie ulotka, czy też folder, może mieć rozmiary standardowe lub niestandardowe. Omówimy normy oraz szeregi papierów A, B i C.
Czym jest format A0, a czym A4?
Ponadto bardzo ważną sprawą, podczas definiowania dokumentu z myślą o druku, są spady. W tym rozdziale dowiemy się, czym są spady drukarskie.
Podsumujemy zdobyte informacje, przygotowując nowy dokument zarówno w Photoshopie, jak i w Corelu.

28. Rozdzielczość, tryb. Czas trwania 12:42


Kolejna informacja niezbędna, by poprawnie zdefiniować nowy dokument, to rozdzielczość.
Omówimy dokładnie, czym jest rozdzielczość i jaką rozdzielczość zdefiniować w dokumencie, który ma być przesłany do drukarni.
Ponadto powiemy sobie, czym są tryby kolorów oraz głębia bitowa.

29. Projekt ulotki. Bitmapowa wersja logo. Część 1. Czas trwania 15:02


Rozpoczynamy pracę nad ulotką.
Zaczniemy od wyeksportowania naszego loga. W jakim celu? Przygotujemy bitmapową wersję, która będzie obowiązywała na wszystkich naszych materiałach.
Wzbogacimy logo o drobne efekty światłocienia; nabierze dzięki temu głębi i stanie się efektowniejsze. Będziemy więc dysponowali dwoma wersjami. Prostszą wektorową i wzbogaconą bitmapową.
Eksport to zapisanie projektu w formacie innym niż cdr. Photoshop nie obsługuje plików Corela. Corel natomiast całkiem nieźle odczytuje plik Photoshopa, nawet z warstwami.
Wyeksportujemy logo do formatu .PDF, wczytamy do Photoshopa i przygotujemy wielowarstwowy plik z naszym znakiem graficznym.

30. Projekt ulotki. Bitmapowa wersja logo. Część 2. Czas trwania 12:44


Kontynuujemy pracę w Photoshopie nad bitmapową wersją znaku graficznego.
Dodamy efekty światłocienia oraz efekt wypukłości.
Przygotujemy nasz znak graficzny w warstwach, w trybie CMYK i w wysokiej rozdzielczości.

31. Projekt ulotki. Prace wstępne. Czas trwania 06:09


Przygotowaliśmy bitmapowe logo głównie z myślą o ulotce. Przechodzimy więc do konkretnej pracy.
Zaczynamy od zgromadzenia materiałów: treść, logo oraz zdjęcia.
Pierwsza czynność to oczywiście zdefiniowanie rozmiarów przyszłej ulotki.

32. Projekt ulotki. Korekta zdjęcia. Czas trwania 10:34


Naszą ulotkę ozdobi motyw dziewczyny. Niestety większość zdjęć, z którymi będziemy się spotykali podczas projektowania, będzie wymagało trochę pracy, aby mogło zostać wykorzystane z gotowych projektach. Nie inaczej jest w przypadku fotografii wykorzystanej w naszej ulotce. Zaczniemy od usunięcia tła. Skorzystamy z narzędzia Lasso magnetyczne, a to ze względu na kontrast pomiędzy motywem głównym zdjęcia a tłem.

33. Projekt ulotki. Szybka maska. Czas trwania 15:16


W tym rozdziale oddzielimy fragmenty ubrania. Uzyskamy dzięki temu pełną kontrolę nad kolorem tego elementu. Będziemy mogli nadać fragmentom ubrania dowolną barwę, pasującą do całości ulotki.
Zaczynamy od utworzenia zaznaczenia. W tym wypadku kontrast nie jest już tak korzystny, by ponownie użyć Lassa magnetycznego. Metodą najdokładniejszą, ale też najbardziej czasochłonną, jest skorzystanie z trybu szybkiej maski.
Zajmiemy się również korektą polegającą na usunięciu niedoskonałości skóry oraz cieni pod oczami. Narzędzia z rodziny Pędzel korygujący poradzą sobie z tym w kilka sekund.

34. Projekt ulotki. Przód. Część 1. Czas trwania 13:19


Materiały przygotowane, przechodzimy więc do właściwej części pracy.
Nasza ulotka będzie obustronna. Zaczniemy od pierwszej strony.
Wybierzemy jeden z motywów dostępnych w katalogu Zdjęcia i przygotujemy tło.
Kolejny krok to umieszczenie znaku graficznego.
Poruszymy przy okazji temat Inteligentnych obiektów i ich zastosowania w praktyce.

35. Projekt ulotki. Przód. Część 2. Czas trwania 19:21


Kontynuujemy pracę. Nigdy nie zapominajmy, że najważniejsza jest treść, informacja. Nasz cel to pozyskać klienta, który skorzysta z naszej oferty. Oprawa graficzna ma podkreślić treść.
Ważnym elementem przedniej strony ulotki będzie też domena. Dopracujemy graficznie adres strony WWW.

36. Projekt ulotki. Przód. Część 3. Czas trwania 11:13


Przed nami kolejny etap prac nad przodem ulotki.
Wybierzemy font, który będzie obowiązywał w projekcie i przyjrzymy się pracy z czcionkami w Photoshopie.
Dopracujemy położenie logo, a także dołożymy motyw wieżowca w tle projektu.

37. Projekt ulotki. Przód. Część 4. Czas trwania 12:14


Następny krok to ostateczne sformatowanie, umiejscowienie i dopracowanie najważniejszych elementów naszej ulotki, czyli elementów tekstowych.

38. Projekt ulotki. Przód. Część 5. Czas trwania 09:57


W tym rozdziale ostatecznie dopracujemy detale przedniej strony ulotki.

39. Projekt ulotki. Tył. Część 1. Czas trwania 07:18


Rozpoczynamy pracę nad tylną częścią ulotki. Praca jest o tyle łatwiejsza, że projekt wykonamy na bazie już przygotowanej przedniej części.
Zaczynamy od modyfikacji istniejącego projektu, a następnie dodamy treść.

40. Projekt ulotki. Tył. Część 2. Czas trwania 16:26


W tle tylnej części ulotki znajdzie się motyw wieżowca, a więc krajobraz nabierze miejskiego charakteru.
W tym rozdziale nawiążemy do tego stylu i przygotujemy element wzorowany na motywie znaku drogowego, a to wszystko po to, by uwypuklić treść.

41. Projekt ulotki. Tył. Część 3. Czas trwania 13:05


Kolejny krok to sformatowanie tekstu stanowiącego treść tylnej części ulotki, a także przygotowanie tła, które sprawi, że treść stanie się czytelniejsza.
Na tym też zakończymy przygotowanie tyłu ulotki.

42. Projekt ulotki. Zapis. Czas trwania 18:55


W tym rozdziale omówimy wymagania techniczne, jakie musi spełniać projekt, abyśmy mogli przesłać go do drukarni.
Ponadto przyjrzymy się formatom, w jakich najlepiej przesyłać pliki. W poligrafii rządzi format .PDF. Sporo miejsca poświęcimy więc przygotowaniu pliku PDF w Photoshopie.

43. Projekt kalendarzyka. Przód. Część 1. Czas trwania 07:46


W następnych rozdziałach przyjrzymy się, w jaki sposób łączyć elementy bitmapowe i wektorowe. Przygotujemy projekt bardzo popularnego kalendarzyka w formacie wizytówki.
Taki kalendarzyk składa się z dwóch stron. Na jednej stronie umieszczamy najczęściej naszą reklamę, a na drugiej coś praktycznego, co ma szansę przydać się każdemu. To zwiększa prawdopodobieństwo, że nasza reklama nie wyląduje od razu w koszu. Takim praktycznym pomysłem jest właśnie umieszczanie na drugiej stronie kalendarium.
Główne elementy przygotujemy w Corelu, natomiast tło obu stron kalendarzyka wykonamy w Photoshopie.

44. Projekt kalendarzyka. Przód. Część 2. Czas trwania 10:07


W tej części kursu przygotujemy w Photoshopie tło pierwszej strony kalendarzyka. Tło wykonamy również na bazie ulotki. Korzystanie z tych samych elementów graficznych sprawia, że projekty stają się spójne wizualnie.
Poruszymy również temat wymiany plików bitmapowych pomiędzy Photoshopem a Corelem.

45. Projekt kalendarzyka. Przód. Część 3. Czas trwania 07:00


W tym rozdziale czeka nas modyfikacja pierwszej strony kalendarzyka i zakończenie pracy.

46. Projekt kalendarzyka. Tył. Czas trwania 11:01


Rozpoczynamy pracę nad tylną stroną kalendarzyka. Tylna strona zdominowana jest przez kalendarium, dlatego musimy przygotować takie tło, aby tekst na tej stronie był czytelny.

47. Projekt kalendarzyka. Tył. Część 2. Czas trwania 08:01


Kontynuujemy prace nad tylną stroną kalendarzyka. Zmodyfikujemy tło, dopracujemy elementy i w tym rozdziale ukończymy projekt.

48. Projekt kalendarzyka. Zapis. Czas trwania 11:58


W ostatnim rozdziale omówimy wymogi techniczne, jakie musi spełniać projekt, byśmy mogli przesłać go do drukarni.
Ważny jest właściwy tryb koloru, a także przekształcanie fontów w krzywe.
Projekty do druku możemy jak najbardziej zapisać w formacie Corela. Jest to format powszechnie akceptowany przez praktycznie wszystkie polskie drukarnie.
Corel umożliwia nam również zapis w formacie PDF. Przyjrzymy się dostępnym opcjom.